טיפול ביתי בסרטן

שירותי רפואה שאפשר לקבל בבית במקרה של מחלת הסרטן

במקרים רבים, כאשר יש מחלה, בייחוד מחלת הסרטן – ישנה אפשרות לשהות במרכז רפואי מסוים, כדי לקבל תמיכה רפואית. עם זאת, לא תמיד זו הבחירה הטבעית או הרצויה, ולעתים יש עניין ורצון להישאר בבית. יכול להיות שהמרכז הרפואי רחוק מדי, יכול להיות שאדם מסוים לא רוצה לעבור טיפולים במרכז רפואי, ואפשר שיש סיבות אחרות להישאר בבית.

הוספיס ביתי?

על כן, יש מקרים רבים, בהם אדם יכול לבחור לקבל את שירותי הרפואה – בביתו. בכתבה זו, נסקור מקרה שכזה, הנגוע לתחום של מחלת הסרטן וקבלת טיפול פליאטיבי בחולי סרטן בבית. באופן עקרוני, יש כאלו שמכנים את השירות, המהווה את קבלת שירותי הרפואה בבית – “הוספיס בית”. כאשר מדברים על הוספיס בית, מדברים על נוכחות של אנשים בביתם, תוך שהם מקבלים את המענה הרפואי, כדרך מוסדות רפואיים. כך, שבמקום שהם ילכו למוסדות רפואיים, אנשי הצוות מגיעים עד אליהם.

למי שרוצה להישאר בביתו

השירות, באופן מסורתי – ניתן בעיקר לאנשים שהמוסד הרפואי מכנה את המחלה שלהם “כחשוכת מרפא”, כלומר – שהם לא יודעים איך לרפא, איזה מענה מדעי לכאורה, לתת על כך.  נוסף על כך, באם מדובר על מקרים רפואיים, בהם האדם “מתכונן למות”, כלומר, הוא חושב שכאן הוא מסיים את חייו, ומכין את עצמו למאורע. על כן – אנחנו מדברים על פלח מסוים של אנשים, שחושבים שהם הולכים למות – בין אם הם פשוט מבינים ויודעים את זה, או בין אם זה כי הם השתכנעו שכך הדבר, לאור כך שהרופאים שלהם לא יודעים לתת להם מענה.

להיות עם המשפחה והקהילה

הסידור מאפשר לאנשים לשהות בתקופה הזאת של חייהם, לצד בני המשפחה שלהם. השירות יכול להינתן לאנשים בגילאים רבים, בין אם קשישים או ילדים. באופן עקרוני, ניתן יהיה לאפשר לאדם לבלות את התקופה הזו בחייו, בביתו – באם יש בן משפחה, חבר קרוב או מטפל מסוים שלוקח אחריות להיות המטפל העיקרי של האדם. המטפל נמצא שם בליווי צמוד של צוות אשפוז שירותי רפואת הבית, כאשר הצוות כולל רופא, אחות, עובד סוציאלי – שיכולים להיות בזמינות של 24/7 עבור אותו אדם השוהה עם משפחתו, בביתו.

הכרה ממשרד הבריאות

משרד הבריאות הכיר בסוגים מסוימים של מחלות, שניתן לקבל עבורן את שירותי רפואת-הבית, יחד עם תנאי נוסף: שתוחלת החיים (הצפויה מצד המוסד הרפואי) לא אמורה לעלות על פני תקופה של שישה חודשים. בין המחלות בהן משרד הבריאות הכיר היא כמובן סרטן.

הצוות המטפל

על כן, אנשים שחושבים שהם נמצאים בשלב האחרון של חייהם, ורוצים לבלות אותו בביתם – יכולים לקבל את שירותי הרפואה בבית שלהם. אפשר שהם יבלו בחברת מטפל עיקרי וצוות רפואי שיכול להיות בזמינות מלאה (תלוי בתנאי השירות). השירות נקרא גם שירות פליאטיבי, והוא מאפשר קבלה של טיפול סיעודי, טיפול רפואי, וטיפול פסיכו-סוציאלי – כאשר כל השמות והתגיות הללו, הן למעשה אסופה של פרקטיקות שנועדו להשיג אפקט תומך ומקל עבור האדם הנמצא בביתו.

הקלה על התסמינים ותמיכה ככל האפשר

מטרת שירות הפליאטיבי הביתי, היא להקל כמה שניתן על התסמינים, בין אם הם כאב, בחילות, הקאות, קוצר נשימה, עצירות וכיוצא בזה – כמו גם לתת תמיכה רגשית לאדם שנמצא בביתו. כך שאם אנחנו מדברים על אנשים שחווים את מחלת הסרטן במצב מתקדם שלה, ורוצים להישאר בביתם – אנחנו מדברים על אנשים שיכולים לקבל את השירות הזה עד הבית.

על כן, באופן טבעי – הצוות שמאפשר את מתן השירותים עד הבית, אמור להיות מאוד מיומן ובקיא בחכמה ובמדע המתקשר לטיפול בתסמינים או במה שאפשר, הן במחלת הסרטן (במצבים מתקדמים לכאורה), והן במחלות אחרות רלוונטיות. עליהם כמובן להכיר אפשרויות שונות של מתן טיפול ותמיכה, בהיבטים ביתיים, וכאלה הקשורים לאתגרים הנובעים ממפגש עם המחלה, וכיוצא בזה.

לסיכומו של נושא

לסיכום, כאשר ישנם אנשים שחווים את מחלת הסרטן במצב מתקדם, והם חושבים (אם בצדק או שלא) שזו התקופה האחרונה של חייהם, והם רוצים לקבל שירותי רפואה ותמיכה כזו או אחרת – לביתם, הם בהחלט יכולים להיעזר בשירות הפליאטיבי הביתי – שמאפשר להם לקבל מענה רפואי וטיפולי בביתם, תוך שהם בחברה של קהילתם ומשפחתם.

כתיבת תגובה