You are currently viewing מיפוי שומות ממוחשב -טכנולוגיה בשירות הרפואה

מיפוי שומות ממוחשב -טכנולוגיה בשירות הרפואה

כולנו יודעים כי השמש הישראלית מסוכנת. לא מומלץ להיחשף יותר מדי לקרינה המזיקה, וכמובן, עלינו להגן על עורנו באמצעות קרם הגנה וכובע. רבים מאתנו אף מקפידים לבקר אצל רופא עור מדי פעם, על מנת לבדוק שומות קיימות או חדשות ולוודא כי אין ממצאים חשודים, כי מלנומה וסרטן העור לסוגיו, נפוצים מאוד בישראל.

אך הידעתם?  רופא עור, אפילו הטוב ביותר, אינו מזהה 40%-30% מהמלנומות בבדיקה הרגילה, דהיינו “אבחון בעין”?
כבר כמה שנים טובות קיימות בדיקות חדשניות הרבה יותר, אשר נותנות אבחון ומעקב מדויקים הרבה יותר, לאנשים שנמצאים בסיכון גבוה לסרטן העור. האם שמעתם על מיפוי שומות ממוחשב?

מהו מיפוי שומות ממוחשב?

בבתי חולים ובמספר קליניקות פרטיות מציעים שיטת אבחון מתקדמת למיפוי שומות. מדובר בשיטה שעוזרת הן לרופא והן למטופל לעקוב אחר השינויים במצב השומות ע”י השוואה די פשוטה של הממצאים הנוכחיים עם ממצאים קודמים.
בשלב הראשון, המטופל נבדק על ידי רופא עור מומחה בצורה ויזואלית בלבד בעזרת דרמוסקופ. השומות החשודות אשר נמצאו בשלב זה מסומנות ע”י הרופא על גוף המטופל.

בשלב השני עוברים לצילום של כל הגוף במצלמה דיגיטלית ברזולוציה גבוהה. למי שחווה את זה בפעם הראשונה מרגיש שהוא בצילומי סטודיו והצלם מסובב אותו לכל עבר, על מנת לתפוס אותו בכל זווית אפשרית.
השומות שסומנו בשלב הראשון מצולמות בצילומי תקריב וגם בצילום דרמוסקופי, על מנת לאפשר מעקב מדויק יותר אחרי השינויים.

בשלב השלישי, הנבדק מקבל תקליטור עם כל התמונות והסבר מעמיק על הצילומים וממצאים אשר פוענחו ע”י רופא העור. אם בעת הפענוח נמצאו שומות חשודות כמלנומה, מקבל הנבדק הפניה לניתוח הסרת שומה, ותמונה מודפסת של שומה חשודה. בדרך זו מאתרים גם נגעים של סרטן העור שאינו מלנומה.

שלב רביעי – פגישת מעקב. פגישת מעקב שנתית מומלצת לכל האנשים אשר נמצאים בקבוצות סיכון. בפגישת המעקב חוזרים על מיפוי שומות הממוחשב אשר תיארנו בשלבים 1-3, והנבדק חוזר לביתו. ואילו הרופא מבצע השוואה בין התמונות הנוכחיות וממצאים של השנה הקודמת. הממצאים נשלחים בדואר לנבדק.

מיפוי שומות ממוחשב מעלה משמעותית את סיכוי הגילוי המוקדם לסרטן העור מסוג מלנומה עד כדי 90%. הוא חשוב בעיקר לבעלי שומות מרובות.
לצערנו, הבדיקה אינה כלולה בסל שירותי הבריאות וכרוכה בתשלום. כנסו לרשימת מכוני בדיקת שומות 

כתיבת תגובה