בדיקת שומות

מה גורם למלנומה?

סרטן מתחיל כאשר גן בתא עובר מוטציה (משתנה). גוף האדם יכול לעתים קרובות לתקן מוטציות, אך אם לא, המוטציה יוצרת חלבון לא תקין או מונעת היווצרות של חלבון כלשהו אשר גורם לתא להתרבות ללא שליטה ולהפוך לסרטני.

מלנומה מתפתחת כאשר מלנוציטים (התאים המייצרים פיגמנט), משתנים, מתרבים והופכים לסרטניים.

אך מה גורם למוטציות מלכתחילה?

ישנם שני סוגים בסיסיים של מוטציות גנטיות: נרכשות וגנטיות.

מוטציות נרכשות הן הגורם השכיח ביותר לסרטן. הם נוצרים מפגיעה בגנים בתא מסוים במהלך חייו של האדם. סרטן המתרחש בגלל מוטציות נרכשות נקרא סרטן ספוראדי. 

במקרה של מלנומה, חשיפת יתר לקרינה אולטרה סגולה (UV) היא הגורם השכיח ביותר הגורם למוטציה. קרינת UV מהווה גורם סיכון מרכזי למלנומה. 

מוטציות של גנטיות שכיחות פחות ממוטציות נרכשות, והן מתרחשות בתא זרע או בתא ביצית. מוטציה זו עוברת ישירות מהורה לילד בזמן ההתעברות. סרטן הנגרם על ידי מוטציות גנטיות נקרא סרטן תורשתי.  מלנומה תורשתית, או משפחתית, היא נדירה; רק 1-2% מבני האדם נחשבים לסובלים ממלנומה משפחתית..

אילו בדיקות  קיימות?

בדיקת הסינון החשובה ביותר למלנומה היא בדיקת עור מכיוון שרוב מוחלט של מלנומות עוריות נראות על העור. באופן כללי, מומלץ לכולם לבצע בדיקות עור שנתיות אצל רופא עור דרמטולוג.

הרופא עשוי להמליץ ​​על משהו שנקרא מיפוי שומות, או מערכת דומה שבאמצעותה תוכל לעקוב אחר שינויים בשומות ונגעים אחרים באמצעות צילומים תקופתיים. בנוסף, כדאי לבחון את העור שלכם באופן שגרתי בבית. מכיוון שאתם רואים את העור שלכם מדי יום, אתם האדם הסביר ביותר להבחין בשינויים כלשהם בו. אנו מציעים כי לפחות פעם בחודש – לאחר צאתכם מהמקלחת – בצעו בדיקה עצמית של עורכם, וחפשו אחר שומות או נגעים מדממים.

חפשו גם כתמים שאינם נראים כמו אחרים על עורכם – אלה נקראים “ברווזונים מכוערים”. הפרוגנוזה למלנומה היא הטובה ביותר כאשר היא מאותרת מוקדם ככל האפשר, מה שהופך את בדיקות העור לחשובות מאוד.

אם יש לכם היסטוריה משפחתית ו/או אישית של מלנומה, ייתכן שתרצו לדבר עם הרופא שלכם ולבדוק האם בדיקה גנטית תעזור באיתור מוקדם של מלנומה של העור.