מה בשבילכם – קפה או תה?

כשמדברים על משקאות חמים, סביר להניח כי רובנו שייכים או לאוהבי הקפה או לאוהבי התה.

במשך שנים, מקובל היה לחשוב כי “תה – זה בריא”.

מחקר מסכם שפורסם ב-2017 הראה שיש יותר דברים טובים בשתיית קפה, מאשר נזק. שתיית קפה קשורה לירידה של 18% בסיכון לפתח סרטנים למיניהם (ערמונית, מלנומה, רחם, כבד); כמו כן, ירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם. מסקנת המאמר היא ששתיה של 3-4 קפה ביום כרוכה ביותר תועלת מאשר נזק. שנה לאחר מכן (2018) מתפרסם באחד מעיתוני הרפואה המובילים (JAMA) מחקר אשר סיכם ממצאים בכחצי מיליון מבוגרים בארה”ב וקבע ששתיה של עד 8 ספלי קפה ליום תורמת לירידה בתמותה (ללא קשר אם הקפה מגורען או לא, דל קפאין או לא). יתרונות הקפה מיוחסים לתכולתו העשירה בויטמין ,B  מגנזיום ופולי-פנולים. בסיכום של מחקרים רחבים נוספים, נמצא כי שתיה של עד כ-4 ספלי קפה ביום נחשבת כמועילה מבחינה בריאותית.

גם באשר לשתיית תה בוצעו מחקרים אשר מראים כי הוא תורם לירידה בסיכון למחלות סרטן (במיוחד ערמונית ושד), אם כי ההוכחות אינן חזקות כמו ההוכחות לטובת הקפה. התה נמצא גם כמוריד סיכון לאלצהיימר ופרקינסון.

ראוי לציין כי גם קפה וגם תה מכילים קפאין אשר מסייע במניעת מחלות לב וכלי דם. בנוסף, הקפאין תורם לשיפור מצב הרוח עקב הפרשת יתר של דופמין במח.

כך לשניהם יש עדות מחקרית כי מביאים תועלת, אולי לקפה קצת יותר. העדויות, נכון להיום, תומכות בשתיה של עד 4-6 ספלים ליום.

שיתוף ב facebook
שתף